Miksi Kohdanto syntyi?

Kohdanto syntyi arvostuksesta yrittäjiä kohtaan, jotka toimivat rehellisesti ja tuovat toiminnallaan hyvinvointia yhteiskuntaan. Liiketalouden opinnot ja kaupallisen alan kokemus ovat tuoneet allekirjoittaneelle lisää näkemyksiä jo valmiiksi kiinnostavassa markkinoinnin sekä myynnin maailmassa ja koin, että Kohdannon avulla minulla on mahdollista tuoda jotain uutta pelikentälle.

Ajatus Kohdannon perustamisesta on pyörinyt mielessäni pitkään ja ennen kaikkea halu auttaa erityisesti pienyrittäjiä. Harvaan asutussa ja pitkien välimatkojen Suomessa loistavakaan tuote tai palvelu ei välttämättä koskaan kohtaa ansaitsemaansa asiakasta ja on olemassa riski, että tuote jää myymättä piilossa olevan kysynnän vuoksi. Markkinointiin käytetty raha tai vaikkapa erillisen myyntiedustajan palkkaaminen ei takaa, että kaikki potentiaaliset kontaktit tulisivat haravoiduksi läpi. Haluan omalta osaltani helpottaa ja tehostaa tuotteiden sekä palveluiden liikkuvuutta ja niiden skaalautuvuutta. 

Työelämässä mikään ei ole pysyvää, sillä ostajat, myyjät ja vastuuhenkilöt saattavat vaihtua tiuhaankin ja tästä syystä ovia paitsi sulkeutuu, myös avautuu jatkuvasti. Myös yrityksiä lopettaa ja uusia perustetaan, joten kaupankäyntimahdollisuuksia syntyy käytännössä päivittäin. Sivutoimisena yrittäjänä toimiva henkilö saattaa tarvita vain sen yhden kumppanin, joka auttaa häntä tekemään unelmistaan totta ja siirtymään täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Toiselle yrittäjälle lisääntynyt myynti saattaa antaa mahdollisuuksia palkata uusia työntekijöitä tai kasvattaa nykyisten työtunteja.

Kansainvälistyminen ja ihmisten liikkuminen tuo mukanaan kokonaan uusia tuotteita, palveluita ja tapoja tehdä liiketoimintaa. Kohdannon tarkoitus on olla tässäkin yhdistävä tekijä ja esimerkiksi ilmoituksista löytyy tieto, millä kielillä yrityksen kontaktihenkilön kanssa voi kommunikoida. 

Muuttuvat yksilöiden tarpeet ja arvot kehittävät työelämää ja Kohdannon tarkoitus on myös herättää ajattelemaan, olisiko yrittäjyyden polku valitsemisen arvoinen. Brändäämisen arvoa ei tule missään tapauksessa vähätellä, mutta haluan myös nostaa yrityksiä ja yksilöitä esiin tuote- ja tavaramerkkien takaa ja auttaa ideoita kasvamaan paitsi Suomessa, myös maailmalla. 

Olen huomannut, miten sattumanvaraista on löytää tuotteelle oikeanlaisia jälleenmyyjiä. Oikeanlaisella myyjällä tarkoitan, että hänellä on intressejä ja kykyä saada tuotteita ja/tai palveluita edelleen kaupaksi loppuasiakkaalle. Myyntitapahtumassa ratkaisee itse tuote, mutta myös myyntihenkilön ja ostajan välinen kemia. Osassa toimialoista potentiaalisten jälleenmyyjien määrä voi olla hyvin rajoittunut, mutta väitän ettei kaikkialla edes tiedosteta piilossa olevaa kysyntää. Joskus on hyvä ajatella kuplan ulkopuolelta ja pohtia missä kaikkialla myymäni tuotteet ja/tai palvelut voisivat tosiasiassa olla esillä.

Kysyttäessä, ”mistä löydän tuotteita myyntiin” vastaus on kovin usein ottaa yhteyttä tunnettuihin brändeihin, tukkureihin tai tilata Kiinasta. Nämä keinot auttavat varmasti monia vähittäismyyjiä, mutta haluan nostaa esille myös pienempiä yrityksiä ja niitä tulevaisuuden tähtiä, jotka ansaitsevat tulla löydetyiksi. Markkinointi saattaa muodostua aikaa vaativaksi ja isoksi kulueräksi pienelle yritykselle, jolloin näkyvyys voi jäädä turhankin paikalliseksi. 

Suomessa tehdään laadukasta työtä ja suomalainen yritys voi yhtä hyvin saada brändinsä lentoon varsinkin aikana, jolloin sosiaalinen media vie uudet villitykset välittömästi kansainväliseen verkkoon. 

Tukut ovat merkittävässä roolissa Suomen kaltaisessa pienen väkiluvun ja pitkien etäisyyksien maassa. Samaan koontitilaukseen saa hankittua tuotteita usealta toimittajalta ja logistiikka on pitkään hiottua. Kuitenkin myös tässä tapauksessa kaikki tuottajat eivät välttämättä kohtaa edes alansa tukkureiden kanssa. 

Kilpailun ollessa kovaa, haluan myös antaa kuluttajille mahdollisuuden ilmaista kiinnostavista brändeistä liekkiemojia eli tykkää nappulaa käyttämällä. Tuotteita etsivät tahot voivat järjestää tuotteet esimerkiksi järjestyksiin katsotuimmat tai tykätyimmät ensin.

Haluan kannustaa yrityksiä kasvamaan kokoistensa kumppanien kanssa ja tarjota myös tämän tueksi ”palvelut ilmoittajille” yhteystietopankin, josta yrityksen edustajat voivat löytää apua esimerkiksi markkinointiin, tuotebrändin rakentamiseen, kotisivujen kehittämiseen ja kaikkeen muuhun tarpeelliseen.

Yksi ajatus palvelun perustamisen takana on tarjota vaihtoehtoja ihmisille, jotka haluavat työllistää itsensä ja lähteä esimerkiksi verkkokaupan tai jopa kivijalkamyymälän polulle. Kaikkia tuotteita ei myöskään myydä, saati valmisteta eteläisessä Suomessa ja haluankin olla mukana mahdollistamassa elinkeinojen säilymisen läpi Suomen. Kannan toisin sanoen huolta myös palveluiden vähenemisestä haja-asutusalueilla ja Kohdannon tarkoitus on mahdollistaa katvealueiden täyttyminen ja tuoda elinvoimaa näille alueille.

Joskus on myös parempi keskittyä siihen minkä parhaiten osaa, esimerkiksi tuotteiden valmistamiseen ja suunnitteluun. Myyntiorientoitunut jälleenmyyjä saattaa tuoda sinulle merkittävästi lisätuloja ja auttaa brändin kasvattamisessa. 

Jos toimit valmistajana, maahantuojana tai jälleenmyyjänä, älä myöskään unohda oman yrityksesi näkyvyyttä. Mitäpä jos tuote- tai tavaramerkki, johon toiminta on nojannut, loppuu? Pystytkö jatkamaan helposti muiden tuotteiden avulla? Vanhat mainosvalot kertovat historiasta, mutta toimintaa pitää pystyä viemään eteenpäin ja löytää uusia kumppaneita, jottei koko toiminta lopu yhteistyön loputtua. Realismia on, ettei mikään yrityskään ole ikuinen ja maailma muuttuu, halusipa sitä tai ei.

Avatar photo
Aleksi Porkola
Perustaja

Kirjaudu